10. јул 2013.

НИКОЛА ТЕСЛА - СРБИН И ПРЕКО МОРА

Наведени дијалог се водио између Тесле и портира хотела „De la Societee & Encouragement“ у Паризу, 19. фебруара 1892. године, где је одржао предавање заједничком скупу Француског друштва за физику и Међународног француског друштва електричара. Претходно је одржао предавање у Удружењу електроинжењера Велике Британије у Лондону 3. фебруара и поновио исто предавање члановима Краљевског института Велике Британије 4. фебруара 1892. На фин, културан начин Никола Тесла, један од највећих светских умова свих времена, је јасно ставио до знања ко је и шта је.

Клањам се, Екселенцијо!
- Моја је титула виша – упозори га Тесла
- Височанство? – промуца портир
- Још виша – каже Тесла
- Величанство? – једва изговори портир
- Још више – каже хладнокрвно Тесла
Ту већ портир занеми, јер веће титуле није знао
- Ја сам Србин – растумачи мирно и достојанствено Тесла.

Осим по изванредним достигнућима у области науке, овај велики српски родољуб и православац, познат је и по мудрим изјавама:

„Ја сам срећан што сам Србин, и тијем именом поносићу се до вијека. Колијевка мојијех дједова, краљевина Србија, пријестоница Србинова позива ме – то је одликовање за мене велико и ништа ми на свијету, у животу моме, неће бити драже од овог одликовања.“ (Овим речима, пренеле су српске новине у мају 1892. године, одговорио је велики научник Никола Тесла на молбу српске делегације да на својем путовању Европом посети и Београд)

„Ако будем имао среће да остварим барем неке од својих идеја, то ће бити доброчинство за цело човечанство. Ако се те моје наде испуне, најслађа мисао биће ми та да je то дело једног Србина.“ (Никола Тесла у време посете Београду 1892. године).

„Ja сам, као што видите и чујете, остао Србин и преко мора, где се испитивањима бавим. То исто треба да будете и ви и да својим знањем и радом подижете славу српства у свету.“ (Никола Тесла, 2. јуна 1892. године у говору студентима Велике школе у Београду)

„Поносан сам што сам потекао из земљорадничког витешког народа, који je y непрестаној љутој борби за своје идеале и европску културу задужио Европу и свуда заслужио част и поштовање читавог света, нарочито велике Америке.“ (Никола Тесла 1936. године у отпоздраву Удружењу југословенских инжењера и архитеката, које му je упутило честитке поводом 80. рођендана)